Drop perfektionismen

Har du nogensinde oplevet at være så fokuseret på det endelige mål at du aldrig rigtigt kom i gang med at forfølge det? At det bare skulle gøres på den helt rigtige måde og skulle være helt perfekt når det engang var færdigt, så det endte med at du rendte rundt og tænkte mere over hvordan selve processen skulle være i stedet for at komme i gang med at skabe de ønskede resultater?

Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående, så er du- eller har du højst sandsynligt, været ramt af forbipasserende perfektionisme.
Noget der til tider kan hjælpe os til at præstere mere optimalt, men som også kan lamme os fuldstændigt så vi aldrig får taget fat på de ting vi burde.

Vi kan have forskellige målsætninger med hver vores liv og være mere eller mindre perfektionistiske indenfor forskellige områder hver i sær.
Men de fleste af os kender til det med at vi gerne lige vil tabe os lidt eller blive lidt stærkere og mere atletiske at se på. Så derfor tager vi udgangspunkt i træning og motion for at illustrere pointen.

Herunder er fire steder du kan skifte dit fokus hvis du som mange af os andre lider af en perfektionisme, der til tider begrænser din fremgang.

Tag mindre skridt og nyd de små sejre

Du ønsker selvsagt resultater hurtigt og de 20 kilo du gerne vil af med skal bare af i en fart. De første par kilo ryger måske ret hurtigt, men så kommer der en periode med stagnation. Og du mister modet og dropper din træning.

Det vigtige når vi sætter os mere langsigtede mål er at vi forstår, at ting tager tid. Det er rimeligt cliché-agtigt, men ikke desto mindre så forventer rigtig mange mennesker, at de kan få et hurtigt fix og få deres mål og drømme opfyldt på rekordtid.

Men hvis vi skal kunne sætte os op til store forandringer og livstilsændringer, og kunne holde fast i vores beslutninger om at forfølge vores mål, så er vi nødt til at holde fokus på noget andet end det endelige mål som jo ligger et godt stykke ude i fremtiden.

Fokuser på det du lærer fremfor om du er en succes eller en fejltagelse

Du opnår sjældent noget i livet uden at blive klogere på et eller andet område. Du kan blive klogere på dig selv og din egen krop. Og du kan blive klogere på dine personlige styrker og svagheder.

Hvis vi bliver i eksemplet omkring motion og træning og det at opnå resultater med krop og udseende, så kan du næsten heller ikke undgå at blive klogere på hvordan man spiser optimalt for at blive mere slank og sund og du vil højst sandsynligt lære en masse om hvordan man træner.

Om du i sidste ende opnår dit endelige mål er så måske mindre vigtigt. Og bør ikke entydigt bestemme om du har været en succes eller en fiasko.
For uanset hvad har du været en personlig succes hvis du er blevet klogere og mere kompetent som menneske og du har samtidig – højst sandsynligt – stadig nået en del af vejen mod dit oprindelige mål.

Sigt mod balance fremfor mål

Det er muligt at dit endelige mål med træningen er at tabe de forbandede og overflødige 20 kilo. Og det vil være en stor personlig sejr når du gør det.
Men du bør holde et lige så stort fokus på selve den balance som den ekstra træning og den nye sunde livsstil giver dig.

Fokuser derfor i stedet på de små ændringer som eksempelvis mere træning giver i din dagligdag. Såsom bedre kondi og mere overskud. Og selvfølgelig vægttabet, der langsomt og sikkert skrider fremad med den øgede arbejdsindsats og de nye kostvaner.

Ud over øget velvære som den ekstra motion vil give dig, så er der også noget andet der automatisk vil følge med. Og det er en øget tilfredshed med dig selv fordi du rent faktisk gør en forskel for dig selv og arbejder målrettet for at opnå din målsætning.

Det vil uden tvivl give et boost til dit selvværd.

Forøg din selvtillid ved at blive bedre og ved at opbygge nye færdigheder

Øget selvværd lyder jo slet ikke tosset. Og det får du som nævnt fordi du opnår en følelse af at du tager dig selv mere alvorligt og forsøger at gøre en forskel i dit eget liv.

Og i takt med at du arbejder målrettet med de ting der skal til for at du når i mål og bliver mere og mere kompetent indenfor forskellige områder, så vil din selvtillid også stige markant i det netop vores selvtillid er baseret på hvad vi kan og hvilken følelse vi har af egne kompetencer.

Konklusionen

Vi lever i en tid, hvor vi konstant bombarderes med billeder af hvordan vi skal se ud og være. Samtidig (nok ikke så mærkeligt når man tænker sig om) lever vi i en tid hvor vi kan købe os til store muskler og flade maver, ny og glat hud og store svulmende læber. Og vi kan få extensions til håret så vi ikke skal vente på at det gror naturligt ud og slipper for at skulle passe og pleje det. Kort sagt, vi lever i en tid hvor det dovne og ugidelige menneske har kronede dage.

Men måske handler det ikke udelukkende om at der er et marked fordi vi som udgangspunkt er dovne. Måske har vi netop det marked fordi vi føler at alt hvad vi gør og den måde vi tager os ud på, skal være perfekt. At mange mennesker simpelhen opgiver at forsøge, fordi de simpelthen på forhånd føler at de har tabt kampen før de overhovedet er gået i gang.

For dem der vælger de hurtige løsninger gælder, at de ikke nødvendigvis gør sig selv en tjeneste i det lange løb. De får måske en umiddelbar belønning nu og her og opnår det de gerne vil. Men de får ikke de ovennævnte ting med i købet. Ting som vil forbedre dem som mennesker og kan være med til at gøre lignende målsætninger realistiske og til at opnå i fremtiden.

Det er muligt at din forfængelighed byder dig at satse på løsninger, der giver hurtigere resultater og i sidste ende virker mere perfekte. Men du gør dig selv en langt større tjeneste, hvis du er i stand til at finde den nødvendige motivation, og så begynder at forfølge dine personlige mål med ovenstående punkter for øje. Og samtidig forsøger at se bort fra at alt hvad du laver her i livet skal være perfekt. Held og lykke!

Del på
Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Andre indlæg i kategorien Motivation

De to tankemønstre der kan ende med at pacificere dig

Spring ud i det, forfølg dine mål og gør hvad du brænder for

Er du afhængig af det hurtige fix?

Dine valg i dag definerer dit fremtidige jeg

Ved du hvorfor du er motiveret?

Hvad du skal gøre når du møder modgang