Sådan forebygges for højt blodtryk og slagtilfælde

Der fokuseres ofte på egentlige hjertesygdomme når der snakkes sundhed, men lige så vigtigt som et sundt hjerte, er de hovedpulsårer som transporterer blodet rundt i kroppen og som dermed sørger for blandt andet frisk ilt til vores hjerne.

Noget af det, der er med til at skabe et for højt blodtryk og med tiden er med til at skabe forsnævringer i vores blodårer (der kan give blodpropper), er blandt andet for fed og forarbejdet kost, lyst brød og sukker. Hvis vi overvejende lever af den slags fødevarer og ikke får nok groft og grønt tilført igennem vores kost er vi altså i overvejende risiko for at udvikle forskellige sygdomme. Der kan forkrøble os og i værste fald, kan koste os livet.

Kilder til slagtilfælde

Et slagtilfælde opstår i langt de fleste tilfælde fordi der er sket en forsnævring af vitale blodårer, der giver en større modstand og tvinger kroppen på overarbejde for at pumpe det nødvendige blod rundt igennem årerne. Hvis en sådan forsnævring bliver for stor, og åren bliver for smal så der ikke kommer nok blod til eksempelvis hjernen, så kan det ende med blackout og i værste fald døden.

Kendte årsager til åreforkalkning og/eller karbetændelse er:

  • Forhøjet blodtryk
  • For meget af det dårlige kolesterol (LDL)
  • Rygning og alkohol
  • Overvægt
  • Medicin og hårde stoffer
  • Stress og dårlig søvn
  • Dårlig kost

Du har sikkert hørt utallige gange at sukker får dit blodsukker til at stige dramatisk og at det efterfølgende, når sukkeret er forbrændt eller lagret som fedt, får dit blodsukker til at “crashe” igen.
Dette er yderst skadeligt for systemet i sig selv.

Men som nævnt ovenfor, så er det ikke kun problemer med insulin-balancen og blodsukkeret, der skaber problemer på lang sigt. Den forkerte kost – eller for meget af den – kan nemlig være med til at give den føromtale inflammation, også kaldet karbetændelse. Og det er blandt andet denne betændelse, der skaber de omtalte forsnævringer i vores årer.

Stop inflammation for at forebygge slagtilfælde

Hvordan minimerer- eller undgår vi så inflammation og åreforkalkning?
Forkalkningen af vores årer er jo en naturlig ting som følger med alderen, men vi kan faktisk selv gøre meget for at bremse, eller i hvert fald, forsinke denne proces betydeligt.

Spis mere grønt

Langt de fleste vitaminer, næringsstoffer og antioxidanter, der findes i planter og grøntsager hjælper til at sænke blodtrykket, forbedre insulin-balancen og reducere inflammation. Og så er de samtidig med til at hjælpe på vægttab.
Samtidig bør indtagelsen af animalske fødevarer mindskes så der optimalt set indtages i et 1:1 forhold. Dette kan måske være svært at opnå, men så længe forholdene mellem frugt og grønt og kød ikke er alt for langt fra hinanden vil det være acceptabelt.

Mindre stress og bedre søvn

Hvis du stresser meget over tingene eller bare HAR meget at se til, så kan dette også medvirke til et forhøjet blodtryk. For ikke at sige en forøgelse af kortisol (stress-hormon) i kroppen. Begge er kraftigt medvirkende til at der slides ekstra på systemet.
I vores travle hverdag med gadgets, TV og ikke mindst alle de ting vi lige skal nå at tjekke inden vi kommer i seng, kan det være svært at få de omkring otte timer der er anbefalet os, for at vi kan blive helt restitueret.

Når vi sover tungt sker der ud over at vores hjerne får ro til at slappe af, også en masse databehandling. Alle de indtryk og oplevelser vi har været udsat for kategoriseres og lagres og selve hjernen forandres og ombygges til at passe med den nye viden og de mange nye informationer.
Og så er det når vi sover, at kroppen har mulighed for at lave reparation på ødelagte celler og muskelvæv. Så søvn er langt vigtigere end mange lige går og tror.

Frisk luft og motion

Jeg kan allerede høre ramaskriget og mærke modstanden imod dette punkt. Vi ved det jo godt, men rigtig mange af os er simpelthen bare ikke gode nok til at få det gjort.
Vores krop og økosystem fungerer bedst når det bliver “blæst igennem” fra tid til anden.
Med det menes, at vi skal have pulsen op så hjertet bliver sat på en prøve og vores blodbaner bliver presset en smule. Dette er nødvendigt netop for at de ikke skal kalke til og-/eller blive betændte.

Så ud og gå, løb, cykle eller løft nogle vægte.
Ud over det så er frisk luft jo ret ok når først vi kommer udenfor og så får vi samtidig også noget sollys, der giver os nogle vitale D-vitaminer (der styrker vores immunsystem og knoglestruktur).

Undgå rygning og alkohol

Men åbenbart ikke rødvin, der jo siges at være godt for netop hjertekar-systemet.
Men det er specielt rygning, der er med til at skabe forkalkning af vores blodårer og med tiden giver et dårligt blodomløb.

Drik dine grøntsager

Personligt så synes jeg at det kan være lidt svært at få den anbefalede mængde frugt og grønt igennem en normal kost hvis det skal ske igennem tilberedte måltider.
Jeg har derfor fundet ud af, at det fungerer virkeligt godt for mig, hvis jeg starter dagen med en smoothie. Her kan jeg kombinere forskellige grøntsager og frugter og lave variationer af indholdet fra dag til dag.

Én af de grøntsager der går igen på daglig basis er ingefær, der er kendt for netop sin anti-inflammatoriske virkning.
Jeg kan så tilføre noget proteinpulver så jeg også bliver dækket ind med mit protein-indtag.

Det kan klart anbefales. Ikke mindst på grund af ovenstående fordele, men i lige så høj grad fordi at det giver en super energi fra morgenstunden og et perfekt afsæt på en ny dag.

Del på
Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Andre indlæg i kategorien Krop og sundhed

Tips til at opnå en renere og pænere hud

Gode vaner til opnåelse af varigt vægttab, mere energi og en bedre sundhed