Sådan sætter du dig mål – og når dem

selfconfidenceUanset hvad du gerne vil opnå bliver du nødt til at sætte dig mål. Et liv uden drømme og mål er et liv, der i bedste fald må føles som værende gået i stå og i værste fald som at være fanget og sat i isolation på ubestemt tid. Det er vores mål og drømme, der får os videre i livet, der gør at vi har noget at stå op til hver morgen og som holder os i gang som mennesker.

Men hvad nu hvis dit mål ikke umiddelbart er indenfor rækkevidde?
Hvis du er overvægtig og gerne vil tabe 30 kilo. Du er en splejs og gerne vil ligne Mr. Olympia, eller du slet ikke har et arbejde og rigtig gerne vil arbejde med noget bestemt, der kræver en længere uddannelse eller som du føler du på ingen måde kan leve op til med de menneskelige ressourcer du føler du har til rådighed?
Hvis du allerede HAR forsøgt at tabe dig med en “mirakelkur” eller et medlemskab i det lokale fitnesscenter, men simpelthen ikke magtede at holde fast efter de første fjorten dage fordi det var for hårdt og du følte at du gik i stå. Du startede måske med de bedste intentioner og gav den alt hvad du kunne, men måtte sande at du simpelthen bare ikke havde tiden til at fortsætte i det samme tempo, du fik måske smerter eller en decideret skade, der gjorde at du ikke kunne fortsætte… Og gik så helt i stå.

Vi har mange gange en tendens til at undskylde os selv når vi kommer ud for den slags oplevelser. Vi stræber efter noget bestemt og forsøger at finde motivationen frem, giver alt af os selv og kæmper kampen. For til sidst at indse, at vi bare ikke formår det samme som “de andre” og må give op.

Måske er tiden ikke lige til det eller måske har vi en skade der gør at vi på ingen måde er i stand til at kunne gøre det der behøves af os for at vi kan opnå det som vi ønsker.
Men behøver det at være sådan? Nej, ikke nødvendigvis.

Fokuser på de små sejre

Hvis du i stedet for at fokusere på det overordnede mål, valgte at tage et mindre skridt ad gangen for at kunne opnå dit endelige mål, så ville det faktisk blive en del nemmere.
Det første skridt på vejen er bare at tabe sig. Ikke at du nødvendigvis skal være tilfreds med “bare” at tabe dig fem kilo, men det er altså en del nemmere at sætte sig op til at skulle overkomme et vægttab på fem kilo frem for et på tredive kilo.
Måske er det, bare at tabe sig, uanset om det er et halvt kilo, det første mål du skal sætte dig.
Du skal med andre ord give dig selv mere ro til at kunne opnå dine mål. Give dig selv mulighed for flere mindre sejre, for det er hver enkelt sejr, der giver dig gejst og tro på mere.

Det handler i de fleste tilfælde om vaner. Uanset om det drejer sig om vægttab eller forøgelse af muskelmasse eller om det tredje eksempel om et andet arbejde, så handler det om at skabe nogle vaner, der i sidste ende får dig tættere på dit mål.

Det er mange gange de små ting der i sidste ende gør en forskel for om du overhovedet kommer i gang og ikke mindst om du når dit endelige mål. Gør noget du føler at du har en chance for at holde fast i og som i sidste ende vil blive en positiv vane.

I stedet for at starte med noget du på ingen måde har en chance for at gennemføre, så start med noget der måske kan virke banalt.
Hvis du gerne vil tabe dig, så kig på dine vaner og se hvor du eventuelt kan ændre på noget.
Hvis du ikke føler du bevæger dig nok i det daglige og spiser forkert, så start med at ændre på det.
Jeg går selv en del lange ture, ikke fordi jeg skal tabe mig, men simpelthen fordi jeg har fundet ud af at det giver mig en masse energi i min hverdag, der gør at jeg får mere overskud til at stile efter andre mål i mit eget liv.
I starten var det som så meget andet nyt, noget jeg lige skulle huske mig selv på og ikke mindst motivere mig selv til. Men i dag er det faktisk blevet en naturlig del af mit liv og noget jeg gør mere og mere automatisk og med en langt større glæde.

Hvis dit mål er at opnå en større muskelmasse så er en daglig gåtur ikke umiddelbart et råd du kan bruge direkte til at opnå dit mål, men hvis du føler at du mangler den nødvendige energi og vedholdenhed for at få dig selv ned i centeret hver gang, så er det faktisk ikke helt skidt at starte ud med at fokusere på at få fx en daglig gåtur ind i din dagligdag. Ikke fordi den giver de resultater du er ude efter, men fordi du får mere energi og ikke mindst får ændret på dine vaner.
For vores liv er bygget op omkring vaner, på godt og ondt. Men hvis det er de dårlige vaner der dominerer, så bliver det svært at nå de mål du sætter dig. Små forandringer og gode vaner giver dig de små sejre der skal til for at du ændrer tilstrækkeligt meget på dig selv og bliver i stand til at nå dine overordnede mål.

“Sometimes the smallest step in the right direction ends up being the biggest step of your life. Tip Toe if you must, but take a step.” – Naeem Callaway

“Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.” – Jim Ryun

Del på
Share on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Andre indlæg i kategorien Motivation

De to tankemønstre der kan ende med at pacificere dig

Spring ud i det, forfølg dine mål og gør hvad du brænder for

Drop perfektionismen

Er du afhængig af det hurtige fix?

Dine valg i dag definerer dit fremtidige jeg

Ved du hvorfor du er motiveret?