Hjælp til bedre selvværd

Har du problemer med mindreværdskomplekser og lavt selvværd? Og ønsker du hjælp til at få mere selvværd? Personlig coaching kan være en god behandling mod lavt selvværd og giver mulighed for hjælp til selvhjælp i kampen for at hæve dit selvværd og få det bedre med dig selv.Har du meget selvtillid, men lider af mindreværd? Eller har du et grundlæggende højt selvværd, men mangler noget mere tro på dig selv og dine evner til at præstere?

Det at have meget selvtillid og det at have et højt selvværd hænger ikke nødvendigvis sammen.

Så længe du er glad og tilfreds med dig selv og dit liv kan du måske også være ligeglad med, hvad der er hvad. Men hvis du ikke er tilfreds med dit liv er det ret vigtigt, at du kender forskellen så du ved, hvad du skal arbejde med.

Forskellen på selvværd og selvtillid

Vi mennesker definerer os selv ud fra hvem vi er, det vi kan og det vi gør (eller det vi ikke får gjort). Men det er kun når vi helt grundlæggende elsker os selv for den vi er, at vi har et højt selvværd.
Hvis du kun føler dig elsket og anerkendt når du gør noget, eller fordi du har noget, så er det en kortstakket frist. Fordi følelsen af at være noget værd kun er der, netop når du præsterer eller har noget bestemt.

Selvtilliden

Selvtillid er din tro på dine evner og er det du bruger, når du skal præstere og vise hvad du kan. Eksempelvis påtage dig en udfordrende opgave, holde tale eller gå til jobsamtale.

Det er naturligvis rigtigt vigtigt at have en høj tillid til sig selv. Men desværre er der rigtig mange mennesker, som igennem en høj selvtillid formår at præstere en masse og bilder sig selv ind, at det er deres resultater, der gør dem noget værd.

Når det kommer til stykket, kan de være i tvivl om, hvorvidt de fortjener at blive elsket bare fordi de er dem de er og ikke fordi de har præsteret noget.

Dermed bliver de afhængige af, at andre hele tiden skal rose og validere dem for deres præstationer. Kun når andre anerkender dem på de ting de gør, føler de sig gode nok og elsket, respekteret og anerkendt.

Selvværdet

Selvværd derimod, er følelsen af at du er noget værd bare fordi du er til. Dit selvværd er ikke umiddelbart noget andre kan se på dig og det er ikke noget, du kan eller skal overbevise andre om, at du har.

Dit selvværd er blandt andet baseret på de værdier du har og ikke mindst, at du føler at du lever ud fra disse værdier og altså lever et autentisk liv.

Når du har et højt selvværd går du rundt med en grundlæggende følelse af, at du altid er ok. Og selv om du ind imellem laver fejl, så er det ok fordi at du gør dit bedste. Selv når du ikke gør noget eller ikke får præsteret som du ønsker af dig selv, er det i orden og du føler dig god nok.

Symptomer og tegn på mindreværd

Er du i tvivl om du lider af mindreværd? Herunder er nogle af de symptomer og begrænsninger, mange døjer med ved et lavt selvværd.

  • Mindreværd giver dig en høj grad af selvkritisk tænkning.
  • Mindreværd får dig til at have fokus på dine svagheder, fejl og mangler.
  • Mindreværd kan medføre at du ikke føler dig berettiget til andre menneskers kærlighed og opmærksomhed.
  • Mindreværd kan medføre en følelse af skyld.
  • Mindreværd kan låse dig fast i dine beslutningsprocesser.
  • Mindreværd får dig til at undskylde dig selv overfor andre.
  • Mindreværd gør dig mindre modtagelig overfor kritik.
  • Mindreværd kan få dig til at føre dig frem på uhensigtsmæssige måder til gene for dig selv og andre.

Hjælp til at få bedre selvværd

Der er flere ting du selv kan gøre for at hæve dit selvværd.
Følgende er ting der vil give et højere selvværd hvis de praktiseres:

  • Arbejde mere med din interne dialog – altså de ting du fortæller dig selv om dig selv.
  • Måske forsøge at ændre på den måde du omgås med specifikke personer i dit liv.
  • Hvis du i høj grad baserer dit værd på at please andre mennesker, så bør du lære at prioritere dig selv og dine egne behov.
  • Fjerne eventuelle dårlige vaner og mønstre og arbejde på at få nogle nye og positive, der kan hæve din anseelse af dig selv i dine egne øjne.

Da det kan være utroligt svært bare sådan lige selv at skulle ændre sin egen opfattelse af sig selv og sin personlige værdi, kan det være relevant at søge hjælp udefra. Her er personlig coaching en god mulighed og sparring med en personlig coach kan hjælpe dig i din kamp for at få et bedre selvværd.

Coaching kan hjælpe dig til at:

  • Finde frem til hvor du går på kompromis med dig selv.
  • Undersøge hvad der kan- og skal ændres for at du får gjort op med det negative billede af dig selv.
  • Opsætte nogle realistiske mål for hvornår- og hvor du skal sætte ind. Og overfor hvem.
  • Finde frem til små opgaver og personlige udfordringer som du kan starte med i din hverdag som vil gøre at du får vendt billedet af dig selv og får et større selvværd.
  • Lave evalueringer fra gang til gang og se på hvad der virker og hvad der ikke virkede for dig.

Kontakt mig hvis du døjer med mindreværd og ønsker hjælp til at opbygge et højere selvværd.

Emneord:  begrænsende overbevisninger  coaching  mindset  selvtillid  selvværd

 

Ønsker du bedre selvværd og mere selvtillid?

Personligt coaching-forløb til behandling af lavt selvværd og dårlig selvtillid. Sammen med en personlig coach får du mulighed for at arbejde med dig selv og dit selvværd igennem øvelser og udfordringer så du ender med at få en langt bedre selvtillid og tro på dig selv.

Mangler du lige det sidste mod til at turde tale i større forsamlinger? Eller har du svært ved at sige hvad du virkeligt mener? Måske har du svært ved at sige fra og mangler fokus på dine egne behov.

Hvis du har dårligt selvværd eller en ringe selvtillid, så er du i fare for at leve et meget begrænset liv.
Kontakt mig så jeg kan hjælpe dig med at få en større selvtillid og et bedre selvværd så du kan leve det liv som du fortjener. Et liv på DINE præmisser.Kontakt mig nu

Andre indlæg i kategorien Selvtillid og selvværd

Du skriver selv din historie – sørg for at den bliver opløftende og positiv

(Video) 7 tips til opbygning af et stærkt selvværd

Din identitet er ikke andet end din evaluering af de handlinger du foretager dig

Er du flink eller rar?

(Video) Træd ind i din vækstzone fremfor at forlade din komfortzone

(Video) Glem alt om selvværd og fokuser på mere selvrespekt