Sund kost og motion – Et reelt alternativ til medicin?

sund-kost1Jeg er sikker på at vi om få år vil kigge tilbage på den måde som mange er blevet behandlet på indenfor psykiatrien og spørge os selv, hvorfor vi ikke “bare” behandlede disse mennesker med mere naturlige, og helt åbenlyst, mere langtidsholdbare metoder.
Og det handler faktisk slet ikke så meget om behandling, men nok mere om uddannelse, for de ting der grundlæggende er med til at gøre os mere glade og sørger for at vi står stærkere i livet, er nemlig ting som alle kan gøre til en del af hverdagen og som efterfølgende bliver nemmere og nemmere for den enkelte at praktisere.

Jeg faldt over et klip på Youtube, der omhandlede netop denne alternative tilgang til behandling af syge mennesker, kaldet TLC – Therapeutic Ligestyle Change. Og besluttede mig for at kigge lidt nærmere på det.
Steven Ilardi, der er én af de ansvarlige bag behandlingen fortæller at man har opnået gode resultater og at mange mennesker, der ellers har siddet fast i psykiatrien (den amerikanske) i årevis, har opnået markant bedre liv efter endt behandling.

Når man læser de overordnede punkter over hvad denne behandling indebærer, så er der bestemt ikke tale om raketvidenskab, men der i mod ganske almindelig fornuft i forhold til hvordan vi alle burde leve vores liv.

Om man er stresset, dybt deprimeret, noget helt tredje eller ingen af delene, så er følgende punkter et must i større eller mindre grad for at kunne fungere optimalt over længere tid.
Det er sikkert muligt at tilføje noget, men nu gengives punkterne i TLCs behandling.

TLC – Therapeutiv Lifestyle Change

Som navnet antyder så er der tale om en livsstilsændring og altså ikke bare et behandlingsforløb.
Folkene bag behandlingen gør meget ud af at fortælle, at det specielt er den moderne livsstil, med alt for lidt fysisk aktivitet, for dårlig kost og for meget social isolation, der gør rigtig mange mennesker syge og deprimerede.
Vi er som mennesker slet ikke gearet til at sidde stille for længe af gangen og vores krop og sjæl har behov for naturlig føde, lys og ikke mindst en følelse af at høre til og være en del af noget større.

  • Sund kost (her specifikt Omega-3 fedtsyrer).
    Disse fedtsyrer har vist sig at have en anti-depressiv effekt i det de er inflammationshæmmende.
    Vi indtager i det daglige også Omega-6 fedtsyrer, der er inflammatoriske, altså skaber en betændelsestilstand i vores krop, og får i mange tilfælde langt flere af disse end de førnævnte da disse findes i blandt andet kød som vi i den vestlige verden indtager en del af.
    Omega-3 fedtsyrerne har vist sig, ud over at fjerne betændelsestilstandene i vores krop og hjerne, også at forbedre visse kredsløb i vores hjerner, der blandt andet står for distribution af lykkehormonet dopamin og neurotransmitteren serotonin.
    Der er altså fornuft i at fokusere på at få kost nok der indeholder Omega-3 fedtsyrer.
    Den findes i blandt andet fed fisk, men også i valnødder og udvalgte grønne grøntsager.
  • Samvær med andre
    Hvis vi bruger for meget tid sammen med os selv – eller i virtuelle fællesskaber – og dermed ikke har særlig meget kontakt med andre og har for meget tid til at tænke for meget over vores situation. Så kan det også være et problem for vores psykiske velbefindende.
    Det er en kendsgerning, at specielt deprimerede mennesker oplever en lyst eller et behov for at trække sig mere tilbage fra deres omverden. Og dermed får de rig mulighed for at lade tankemylderet løbe løbsk.
    TLC arbejder med den enkelte på en måde så denne bliver tvunget ud i sammenhænge med andre mennesker og en del af deres kognitive behandlingsforløb er rettet imod gruppe-terapi.
  • Motion
    Motion er godt for kredsløb, muskler og sikkert andet rent fysisk, men det har også vist sig at være uhyre effektivt i forhold til behandling af depressioner – eller til at forebygge dem.
    Et af symptomerne ved depression er netop mangel på energi og en følelse af udbrændthed og motion på både kort sigt og længere sigt, er med til at sikre et højere energiniveau.
    Ud over dette, så frigives flere gode stoffer i krop og hjerne under motion, her blandt andet endorfiner, der giver en følelse af glæde og lykke og som ikke mindst er smertestillende og ligeledes frigives serotonin og dopamin, der som bekendt er stoffer der giver en større følelse af status og lykke hos den enkelte.
    TLC arbejder med 30-45 minutters aerobic tre gange ugentligt, hvilket er nok til at løfte det generelle velvære og lykkefølelsen markant.
    Hvis det ikke er muligt at løbe eller dyrke motion med høj puls kan lange gåture ligeledes have en meget positiv effekt.
    Og ud over de førnævnte positive effekter så kender de fleste af os nok følelsen af tilfredshed efter at vi har taget os sammen til at løbe en tur eller lignende.
  • Lys
    Påvirkning fra lys er hovedsageligt rettet imod patienter der lider af eksempelvis vinter-depression, men vi har alle behov for lys og specielt sollys er rigtig godt for vores krop i det den danner D-vitamin af de stråler den modtager fra solen.
    Og D-vitamin mangel siges at kunne forårsage depressioner og flere andre ting som træthed og ømhed, der i sidste ende kan gøre hverdagen mere utålelig og dermed i sidste ende, sammen med andre faktorer, måske kan føre til en form for depressiv tilstand.
    Så de lange gåture bør måske tages ved vandet på solrige dage.
  • Socialt samvær
    Ja, men er vi ikke alle sociale i vores samfund når vi chatter og liker hinandens opslag på Facebook?
    Jo, men når vi snakker socialt samvær, så er der tale om samvær.
    Vi er som mennesker gearet til mindre samfund, hvor vi kommer hinanden langt mere ved.
    Vi søger underholdning, trøst og ikke mindst anerkendelse og spejler os i andre mennesker og hvis vi ikke har mulighed for dette, eller hvis vi fravælger det fordi vi har mere travlt med at være “war troll” i World Of Warcraft 24/7 – og samtidig sidder på et mørkt værelse og slukker tørsten i cola, så er det ikke så smart på længere sigt.
  • Ordentlig søvn
    Søvn er af mange stærkt undervurderet.
    Men det er når vi sover at vores krop og psyke regenererer sig selv og det er ikke mindst der, hvor vi rigtig udvikler os mentalt da vores underbevidsthed får frit spil og kan arrangere alle de indtryk vi er blevet udsat for i løbet af en dag.
    Mange depressive mennesker klager over netop søvnen, der enten er for lang fordi energiniveauet er lavt og der derfor soves rigtig meget, eller for kort.
    Kvaliteten på søvnen er rigtig vigtig og det er derfor vigtigt at der er mørkt og roligt i de omgivelser vi sover.

Kan motion og sund kost erstatte medicin og piller

Det har jeg slet ingen forudsætninger for at svare på og jeg tror det ikke.
Men nogle eller alle af ovenstående punkter vil helt sikkert have en gavnlig virkning hvis man vælger at gøre dem til en del af sin hverdag. Om det bliver sammen med piller til at starte med eller om det bliver i stedet for pillerne, det må være op til den enkelte.

Det helt centrale er, at disse punkter burde være en del af vores allesammens hverdag, om vi er syge eller ej, for disse elementer er naturlige og absolut nødvendige for os som mennesker. Både for at opretholde et bedre mentalt helbred, men i lige så høj grad for at stå stærkere imod sygdomme som diabetis og kræft.

Mere om TLC og behandling
Stephen Ilardi: Therapeutic Lifestyle Change for Depression
https://www.youtube.com/watch?v=7HDFEbsGRlA

Depression is a disease of civilization: Stephen Ilardi at TEDxEmory
https://www.youtube.com/watch?v=drv3BP0Fdi8

Brain chemistry lifehacks: Steve Ilardi at TEDxKC
https://www.youtube.com/watch?v=8bnniNxqB4w

Emneord:  antidepressiva  Depression  psykofarmaka  sindslidelser  sund kost

 

Psykiatri og medicin bør kun være midlertidig

Der synes at være en udpræget opfattelse i vores samfund om at psykiatrien og den medicin der udskrives til psykiske lidelser, er den eneste gangbare vej hen i mod en bedre tilværelse.

Psykiatrien har helt sikkert sin berretigelse. Og det bør ikke være stigma at modtage hjælp og spise piller for psykiske lidelser.
Men psykiatri og lykkepiller bør være en midlertidig løsning og bør ikke være den eneste vej til en bedre tilværelse.

Den psykiatriske behandling bør altid følges op med handling for igennem handling og ændringer følger mere personlig tilfredshed og livsglæde. Kontakt mig hvis du ønsker hjælp til at komme videre med livet og ændre på nogle af de ting i dit liv der holder dig tilbage.Kontakt mig nu

Andre indlæg i kategorien Psykiatri

Det er ikke vores børn, men vores kultur der er syg

Psykofarmaka gør større skade end gavn

Diagnoser på psykiske sygdomme og hvorfor de kan blive en glidebane

Derfor bliver så mange mennesker deprimerede

Depression – Klinisk deprimeret eller “bare” psykisk nede

Depression – Den nye folkesygdom