Vinterbadning er godt for både krop og sjæl

Vinterbadning er det nye sort og der er rigtig mange fordele ved at vinterbade.Når samtalen lander på vinterbadning kan man være ret sikker på, at folk enten skutter sig og ryster overbærende på hovedet.

Eller lyser op og spørger interesseret ind til, hvad der ligger til grund for at man har valgt en så masochistisk hobby som det at vinterbade.

I mange menneskers øjne er vinterbadning for hippier og folk der nyder at gøre skade på sig selv, men vinterbadning er blevet mere mainstream. Og der er mange fordele ved vinterbadning – både fysiske og ikke mindst, psykiske.

Fysiologiske fordele ved vinterbadning

Ved vinterbadning udsættes din krop for noget af et chok. Når du går under i det iskolde vand, sker der for det første det, at din krop vil forsøge at forsvare specielt dine organer imod den ekstreme kulde og dette bevirker, at din blodcirkulation vil blive øget dramatisk på meget kort tid.

Kroppens immunforsvar kommer på overarbejde. Blodkarrene trækker sig sammen og chokket udløser en cocktail af endorfiner og adrenalin i blodet.

Undersøgelser har vist, at hyppigheden af øvre luftvejsinfektioner som forkølelse, bihulebetændelse og halsbetændelse faldt med 40 procent hos vinterbadere.

En anden undersøgelse peger på, at vinterbadning kan være gavnligt i forhold til type 2 diabetes. Her har man set, at insulinniveauet faldt hos personer, der vinterbadede regelmæssigt.

Vinterbadning er også godt for kredsløbet. Man har målt blodtrykket på nogle vinterbadere og registreret, at deres blodtryk faldt en anelse hen over vintersæsonen. Dette kan meget vel skyldes det ekstra pres som blodkarrene og kredsløbet udsættes for under vinterbadning.

Psykiske/ mentale fordele ved vinterbadning

Hvis de fysiologiske fordele ikke er nok til at overbevise dig om, at du bør prøve vinterbadning, så lad mig komme med nogle lidt mere personlige observationer som jeg har gjort mig omkring, hvad det at vinterbade har gjort for mig.

Vinterbadning fjerner tankemylder og giver indre ro

En enkelt tur til vinterbadeklubben efterlader mig totalt drænet. Efter tre gange i vandet og to gange i sauna er jeg fysisk udmattet. Og jeg er fuldstændigt tom oppe i hovedet.

Jeg går derfra og føler mig træt, men ikke på den måde hvor jeg bare vil ligge mig ned og sove. Jeg er er rolig og fokuseret. Og er 100% i nuet og har ikke travlt med at komme fra A til B.

Eventuelle problemer og udfordringer som jeg måtte have, bliver sat i baggrunden og fylder ikke så meget og min indstilling til dem bliver i højere grad, at det nok skal gå. At jeg nok skal klare det jeg bliver stillet overfor i livet.

Vinterbadning giver mere selvtillid

Hvordan kan det at dyppe sig ned i noget koldt vand og derefter gå i sauna give mere selvtillid?
Vinterbadning er lige så meget motion for viljestyrken som det er for dit blodomløb.

Når du sidder hjemme i din varme stue og skal sætte dig op til, at du snart skal ned og klæde dig af, for derefter at gå ud med kun et håndklæde om livet. For efterfølgende igen at sænke dig ned i noget vand, der er mellem én og måske fem grader varmt. Så kan du godt føle dig lidt presset. Og når det så er gjort første gang og du sidder inde i den varme sauna og puster ud, ja så kan det ikke udelukkes at du sidder med en følelse af sejr.

Vinterbadning er socialt

Hvis du vælger at dyrke vinterbadning i en vinterbadeklub, som jeg klart vil anbefale dig at gøre. Så får du oven i de tidligere nævnte fordele, også mulighed for at møde en masse positive og glade mennesker. Jeg har endnu til gode at møde et menneske med en negativ attitude når jeg har været nede at vinterbade.

Det er muligt at man kan være på randen af et nervøst sammenbrud når man kommer, men langt de fleste mennesker opnår en følelse af ro og afklaring efter en tur i vandet (og i den varme sauna) og der er derfor altid en rar og positiv stemning.

Sådan kan du starte med vinterbadning

Som skrevet vil jeg klart anbefale dig at melde dig ind i en vinterbadeklub med sauna. Halvdelen af fornøjelsen ved at vinterbade for mig, er kontrasten mellem det kolde gys og den varme sauna.

Men hvis du alligevel ikke helt har mod på at gå ned og tage udfordringen op, kan du starte med at tage kolde bade.

Start eventuelt med at slutte dine varme bade af ved at skrue helt ned for det varme vand så du opnår en vandtemperatur der er så kold som overhovedet muligt.

I starten vil du nok ikke kunne holde ud at stå der mere end 5-10 sekunder, men du bliver vandt til det og kan strække den længere og længere med tiden.

Du kan så træne dig op til at gå direkte ind i noget iskoldt vand og tage et bad på et minut eller længere.

Faren ved at prøve vinterbadning i en rigtig vinterbadeklub med sauna er, at du bliver hooked første gang. Så du skal være klar på at det bliver en vane i dit liv fremover.

Men det er som skrevet en yderst positiv vane og en vane som du bestemt ikke vil fortryde. Hvad venter du på?

Emneord:  fitness  life hacks  lykke  stress  vaner

 

Hjælp og sparring til en sundere livsstil

Jeg tilbyder personlig coaching i forbindelse med livsstilsændringer såsom vægttab og rygestop. Få den bedste sparring og få hjælp til at finde motivationen så du er sikker på at komme helt i mål.

Jeg tilbyder personlig coaching i forbindelse med livsstilsændringer såsom vægttab og rygestop.

Hvis du står overfor at skulle tabe dig eller komme i bedre form, eller hvis du ønsker sparring i forbindelse med et rygestop. Så kontakt mig og hør hvad jeg kan gøre for netop dig.Kontakt mig nu

Andre indlæg i kategorien Krop og sundhed

Sådan forebygges for højt blodtryk og slagtilfælde

Tips til at opnå en renere og pænere hud

Gode vaner til opnåelse af varigt vægttab, mere energi og en bedre sundhed